SISTEM MASUKAN DAN EKZOS (PEMERIKSAAN DAN PELARASAN INJAP)

Sabtu, 7 Ogos 2010



PENGENALAN INJAP

  1. Injap dalam enjin terbahagi kepada dua iaitu masukan dan injap keluaran.
  2. Injap masukan berperanan mengawal kemasukan campuran udara-bahan api ke dalam ruang pembakaran enjin.
  3. Injap keluaran pula berperanan mengawal keluaran sisa-sisa pembakaran (gas ekzos)
  4. Pergerakan kedua-dua jenis injap ini dikendalikan oleh rangkaian injap atau sistem injap yang dipandu oleh aci sesondol.





RANGKAIAN INJAP




PEMERIKSAAN DAN PELARASAN RUANG KELEGAN INJAP

Kenapa perlu dilaksanakan
  1. Ruang kelegaan injap perlu sentiasa berada pada jarak yang tertentu mengikut jenis-jenis enjin.
  2. Sekiranya jarak kelegaan terlalu besar, akan menghasilkan bunyi bising pada enjin terutamanya pada suhu sejuk.
  3. Jika jarak kelegaan terlalu kecil pula, akan mengurangkan kemampatan campuran udara-bahan api dan seterusnya mengurangkan kecekapan enjin.
  4. Jarak kelegaan bagi injap masukan yang sepatutnya ialah 0.2 mm
  5. Bagi injap keluaran pula, jarak kelegaan yang sepatutnya ialah pada 0.25 mm.
CARA MEMERIKSA DAN MELARASKAN RUANG KELEGAAN INJAP
  1. Hidupkan enjin dan biarkan suhu enjin mencapai sehingga kira-kira 80 darjah.
  2. Tanggalkan kesemua palam pencucuh dari kepala enjin.
  3. Tanggalkan rocker cover dari kepala enjin.
  4. Putarkan aci engkol sehingga 2 daripada 4 piston berada pada kedudukan TTA dalam ruang pembakaran enjin.
  5. Kenal pasti injap-injap yang berada dalam keadaan tertutup dengan menggerakkan lengan jumpelang.
  6. Periksa jarak kelegaan injap dengan menggunakan tolok perasa dan laraskan sehingga jarak kelegaan yang sepatutnya dicapai.
  7. Sekiranya jarak kelegaan perlu dilaraskan semula, longgarkan nat pengunci pada lengan jupelang menggunakan spanar gelang dan laraskan ruang kelegaan menggunakan tolok perasa sambil memutarkan pemutar skru.
  8. Setelah jarak kelegaan yang sepatutnya diperolehi, ketatkan semula nat pengunci tanpa melepaskan pemutar skru.
  9. Putarkan aci engkol 360 darjah untuk membolehkan 2 piston yang lain pula berada pada kedudukan TTA.
  10. Ulangi langkah 6, 7, dan 8.
  11. Pasang semula rocker cover dan palam pencucuh.



Share/Save/Bookmark 3.

0 ulasan: